Jump to main content Jump to footer Skip navigation Jump to navigation start
Der Alternativtext wird in Kürze eingefügt
© ISB

Embracing Technology

Unsere Perspektive auf das Lernen und Lehren mit neuen Technologien

Neue Technologien prägen unsere Gesellschaft und eröffnen auch im Bildungsbereich neue Möglichkeiten. Neben dem Erwerb von digitalen Kompetenzen müssen wir uns didaktisch mit den Potenzialen von neuen Technologien auseinandersetzen:

Wie können wir neue Technologien in die Schulpraxis so integrieren, dass sie gleichzeitig Lernende individuell fördern und Lehrende unterstützen?

Dieser zentralen Frage widmet sich die Innovationsstiftung für Bildung in ihrem neuen Dreijahresschwerpunkt, gemeinsam mit Expert*innen aus der Wissenschaft, dem Bildungssektor und der Wirtschaft.

Wir geben Schulen im Rahmen von geförderten Praxistests die Möglichkeit, neue Technologien im Unterricht und an der Schule zu erproben. Die gewonnenen Erkenntnisse machen wir als Inspiration und Handlungsanleitung verfügbar. Damit wollen wir zur Wissensgenerierung und Bewusstseinsbildung für den innovativen Einsatz von neuen Technologien im Schulbereich beitragen.

Kick-Off im Ars Electronica Center
Der Alternativtext wird in Kürze eingefügt
© OeAD

We have asked an artificial intelligence (AI) how artificial intelligence can improve teaching methods. The AI’s answer:

Der Alternativtext wird in Kürze eingefügt
© OeAD

This is how artificial intelligence sees the future of learning and teaching with new technologies. But what do we think?

Our perspective on learning and teaching with new technologies

New technologies shape our society and open up new opportunities in the field of education. In addition to acquiring digital skills, we have to deal with the potential offered by new technologies from a didactic perspective:

Der Alternativtext wird in Kürze eingefügt
© OeAD

The Foundation for Innovation in Education addresses this central question in its new three-year lead theme, together with experts from science, the education sector and business. Our goals are knowledge generation and awareness raising for the innovative use of new technologies in schools.

In addition, we give schools the opportunity to test new technologies in practice within the framework of transfer pilots. The results will be made available as inspirations and instructions for actions.

The topics

© OeAD

Artificial Intelligence (AI)

AI is based on computer algorithms that analyse large amounts of data and extract information from them. By processing data, AIs can also learn and constantly improve.  Based on AIs, which observe an individual’s learning behaviour and continuously assess their level of knowledge, learning systems emerge that tailor learning paths to the needs of learners.

© OeAD

Augmented Reality and Virtual Reality (AR and VR)

Augmented reality refers to an extension of reality through virtual aspects. Thanks to suitable hardware, such as VR glasses, we see additional elements in our field of vision. Using virtual reality, you are completely immersed in a computer-generated, three-dimensional environment with which you can interact in real time. With AR and VR, we can visualise learning content that would otherwise be difficult to make available in a physical classroom. These virtual visualisations facilitates understanding. In simulated learning environments, complex sequences of actions can also be practiced and improved.

© OeAD

Digital Culture in schools

Digitalization, i.e. the provision of hardware and software, is progressing faster and faster in schools. We must first create a Digital Culture for schools, which will facilitate the co-existence and cooperation of people through digital devices and tools. In doing so, we need to consider communication, administration and the use of new technologies in everyday school life when teaching and learning. What effects does digitality have on learners, their learning processes and on social interactions between teachers and learners?

Our goals for the next three years

You want to help shape our key topic?

If you want to give us input as an expert, are interested in participating in our transfer pilots or want to help shape our three-year lead theme, then get in touch here!  

Der Alternativtext wird in Kürze eingefügt
© OeAD

Wir haben eine Künstliche Intelligenz (KI) gefragt, wie Künstliche Intelligenz Lern- und Lehrmethoden verbessern kann. Ihre Antwort:

Der Alternativtext wird in Kürze eingefügt
© ISB

Neue Technologien: Mögliche Themengebiete

© OeAD

Künstliche Intelligenz (KI, englisch Artificial Intelligence AI)

KI basiert auf Computeralgorithmen, die große Datenmengen analysieren und daraus Informationen gewinnen. Durch die Verarbeitung von Daten können KIs außerdem dazu lernen und sich stetig verbessern. Basierend auf KIs, die Lernverhalten beobachten und den Wissenstand laufend erheben, entstehen Lernsysteme, die Lernpfade individuell an die Bedürfnisse von Lernenden anpassen.

© OeAD

Augmented Reality und Virtual Reality (AR und VR)

Augmented Reality bezeichnet eine Erweiterung der Realität durch virtuelle Aspekte. Dank einer geeigneten Hardware, wie einer VR-Brille, sehen wir zusätzliche Elemente in unserem Sichtfeld. Bei Virtual Reality taucht man komplett in eine computergenerierte, dreidimensionale Umgebung ein, mit der man in Echtzeit interagieren kann. Mit AR und VR können wir Lerninhalte, die man sonst nur schwer in einer Klasse sehen könnte, visualisieren und so leichter begreifbar machen. In simulierten Lernumgebungen können außerdem komplexe Handlungsabfolgen eingeübt und verbessert werden.

© OeAD

Kultur der Digitalität in der Schule

Die Digitalisierung, also die Ausstattung mit Hard- und Software, schreitet in Schulen immer rascher voran. Eine Kultur der Digitalität, die das Zusammenleben und -arbeiten von Menschen durch digitale Geräte und Tools erleichtert, muss für die Schule erst geschaffen werden. Dabei müssen wir neben dem Lehren und Lernen auch Kommunikation, Administration und den Einsatz von neuen Technologien im Schulalltag mitdenken. Welche Auswirkungen hat Digitalität auf Lernende, ihre Lernprozesse und auf die soziale Interaktionen zwischen Lehrenden und Lernenden?

YouTube is deactivated

We need your consent to use YouTube videos. For more information, see our Privacy Policy.

Vimeo is deactivated

We need your consent to use Vimeo videos. For more information, see our Privacy Policy.

OpenStreetMap is deactivated

We need your consent to use OpenStreetMap. For more information, see our Privacy Policy.

Issuu is deactivated

We need your consent to use Issuu. For more information, see our Privacy Policy.